Kriterier för kronologisk berättelse


Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven

- utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,

- genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt

   utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,

- utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,


Eleven skall

- kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid

   skrivande för hand och med dator,

  


Kronologisk berättelse innebär att berättelsen följer en tidsaxel. Det vill säga att den t.ex. börjar på måndag och slutar på söndag. En kronologisk berättelse följer en bestämd struktur. I inledningen presenteras huvudperson och viktiga bipersoner, miljön beskrivs samt tiden presenteras - VEM, VAR, NÄR. Därefter börjar berättelsen med en konflikt dvs. huvudpersonen måste göra något - VAD. I upptrappningen sker viktiga händelser som leder berättelsen framåt. Observera att händelserna handlar om det som huvudpersonen måste göra (fokus på konflikten)- HUR. I höjdpunkten sker det som berättelsen handlar om - NU HÄNDER DET. därefter är berättelsen nästan slut, men först måste spänningen nedtrappas. Huvudpersonen måste komma hem etc - OCH. I avslutet avslutas berättelsen. Antingen är allt som vanligt igen eller så har huvudpersonen lärt sig något nytt under berättelsens gång- VAD HÄNDE SEDAN.

  

Berättarteknik

I elevens novell finns:

  1. ­’   Kronologisk struktur
    1. ’   Inledning
    2. ’   Konflikt
    3. ’   Upptrappning
    4. ’   Höjdpunkt
    5. ’   Nedtrappning
    6. ’   Avslut
  2. ’   Tydlig huvudperson
    1. ’   Berättelsen upplevs genom huvudpersonens upplevelser
    2. ’   Huvudpersonen följs från början till slut
  3. ’   Fokus på konflikten i hela berättelsen
  4. ’   Berättande text som inte bygger på dialog

Språklig framställning

Eleven har i novellen visat att han/hon kan:

  1. ’   Skriva en berättelse med enhetligt tempus
          a. presens (nutid) eller imperfekt (dåtid)
  2. ’   Skriva i 1:a- eller 3:e person
  3. ’   Använda bestämd/obestämd form på korrekt sätt
  4. ’   Börja varje mening med stor bokstav och avsluta med rätt skiljetecken
  5. ’   Använda stora och små bokstäver på korrekt sätt
  6. ’   Använda adjektiv för att beskriva miljö, karaktärer, etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0