Kriterier för kronologisk berättelse
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven - utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra, - genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang, - utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd, Eleven skall - kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator, |
Kronologisk berättelse innebär att berättelsen följer en tidsaxel. Det vill säga att den t.ex. börjar på måndag och slutar på söndag. En kronologisk berättelse följer en bestämd struktur. I inledningen presenteras huvudperson och viktiga bipersoner, miljön beskrivs samt tiden presenteras - VEM, VAR, NÄR. Därefter börjar berättelsen med en konflikt dvs. huvudpersonen måste göra något - VAD. I upptrappningen sker viktiga händelser som leder berättelsen framåt. Observera att händelserna handlar om det som huvudpersonen måste göra (fokus på konflikten)- HUR. I höjdpunkten sker det som berättelsen handlar om - NU HÄNDER DET. därefter är berättelsen nästan slut, men först måste spänningen nedtrappas. Huvudpersonen måste komma hem etc - OCH. I avslutet avslutas berättelsen. Antingen är allt som vanligt igen eller så har huvudpersonen lärt sig något nytt under berättelsens gång- VAD HÄNDE SEDAN.
Berättarteknik
I elevens novell finns:
- Kronologisk struktur
- Inledning
- Konflikt
- Upptrappning
- Höjdpunkt
- Nedtrappning
- Avslut
- Tydlig huvudperson
- Berättelsen upplevs genom huvudpersonens upplevelser
- Huvudpersonen följs från början till slut
- Fokus på konflikten i hela berättelsen
- Berättande text som inte bygger på dialog
Språklig framställning
Eleven har i novellen visat att han/hon kan:
- Skriva en berättelse med enhetligt tempus
a. presens (nutid) eller imperfekt (dåtid) - Skriva i 1:a- eller 3:e person
- Använda bestämd/obestämd form på korrekt sätt
- Börja varje mening med stor bokstav och avsluta med rätt skiljetecken
- Använda stora och små bokstäver på korrekt sätt
- Använda adjektiv för att beskriva miljö, karaktärer, etc.