Inre och Yttre
Inre händelseförlopp
- Hur personen upplever något
- Tankar och resonemang med sig själv
- Beskrivna känslor
- Beskrivna upplevelser
Exempel
Ytligt händelseförlopp
Rune gick fram till skåpet och öppnade med nyckeln. Han öppnade det dammiga skåpet och hittade det gamla brevet.
Yttre händelseförlopp
Rune gick fram till det blå skåpet och plockade fram den rostiga nyckeln ifrån väskan. Han stoppade in nyckeln i låset och vred om. Låskolven gav efter med ett klickande ljud och dörren var nu olåst. Rune tog tag i handtaget och öppnade sakta. Skåpet var täckt med damm och smuts, som virvlade runt i rummet kring honom. Där inne låg brevet. Pappret hade gulnat av tidens tand men fortfarande gick det att läsa de hundraåriga bläckbokstäverna.
Inre händelseförlopp
Där framme låg det blå skåpet, äntligen hade han kommit fram. Nu var det bara en fråga om några minuter innan innehållet skulle uppenbaras. Runne stoppade handen i väskan och tummade på den rostiga nyckeln. Den kändes kall och skrovlig. Han undrade hur många som hade haft den i sin ägo tidigare. Med en darrande hand förde han nyckeln till låset. Skulle den passa? Han visste inte säkert men det kändes rätt. Han tryckte in nyckeln i nyckelhålet. Rosten flagnade av och föll mer not det smutsiga golvet. När han vred om hörde han hur låskolven klickade. Han kände kalla kårar efter ryggraden, nästan som om tusen flugor kröp på honom. Dörren var olåst, skulle han öppna? Ville han se vad som fanns innanför? Tänk om allt var en besvikelse, tänk om dessa månader bara hade varit förgäves. Han skakade på huvudet, han var tillbaka i rummet. Han tog tag i det murkna trähandtaget och öppnade sakta. Tänk om handtaget hade fallit sönder. Han kände fukten och hur träet sakta smulades sönder i hans hand. Dörren gled upp. Damm och smuts virvlade upp i rummet kring honom. Han andades in de små partiklarna. Det stack till i näsborrarna när mögeldoften nådde honom. Han ville nästan spy. Magen vände sig ut och in och han kände hur magsafterna började välla upp. Han samlade sin vilja och svalde hårt. Där inne låg ett brev. Först kände han sig osäker men när han såg det gulnade pappret förstod han att det var rätt. Precis så borde ett hundraårigt brev se ut. I dammet försökte han tyda bokstäverna bläcket var fortfarande läsbart trots tidens tand.
Bruten kronologi
Disposition för icke-kronologisk novell
Olles död
- Nisse anländer till kyrkan för att gå på sin bästa vän, Olles begravning. (NU) K.K.
- Nisse tänker tillbaka på gången då de träffades. (DÅ)
- Nisse går in i kyrkan och begravningsakten börjar. (NU)
- Nisse tänker tillbaka på ett trevligt minne med Olle. (DÅ)
- Man får gå fram till kistan för att ta farväl. (NU) K.K.
- Nisse tänker tillbaka på hur det gick till då Olle dog. (DÅ)
- Begravningsakten slutar och Nisse går ut. (NU) T.K.
Varje scen bör innehålla:
TID
PLATS
MILJÖBESKRIVNING: väder, byggnader, natur, människor, småsaker...
PERSONBESKRIVNING: kroppsrörelser, kroppshållning, miner, röst...
HÄNDELSE/ KÄNSLOKEDJA (K.K)/ TANKEKEDJA (T.K.) – välj...
Olles död
En icke kronologisk berättelse (tidsbruten) med känslor, upplevelser, beskrivningar och tankar. Välj själv om du vill skriva i imperfekt eller presens, samt 1:a eller 3:e person. Om du vill byta kön på Olle så är detta ok (läraren föreslår då ett fritt valt tjejnamn).
Det nedan skrivna händelseförloppet är ett förslag, vill du ha fler tankar eller minnen så är det fritt fram. Vad som är viktigt är tillbakablickar och framåtblickar.
Konflikten i berättelsen kan variera. Vet huvudpersonen varför Olle dog?, Hur kommer han/hon/jag över Olles död?, Förstår huvudpersonen varför? Osv. Välj själv en egen konflikt eller arbeta efter: H-personen försöker förstå vad som fick Olle att ta livet av sig, så att han själv ska kunna gå vidare.
- Huvudpersonen är på väg till Olles begravning. Han/hon/jag kommer fram till kyrkan – beskriv stämningen.
- H-personen kommer att tänka på hur de träffades. Berätta och beskriv hur det gick till.
- H-personen vandrar sakta in och sätter sig i en bänk – begravningen börjar.
- H-personen tänker på en händelse de upplevde tillsammans.
- Prästen berättar om en av Olles egenskaper – stämningen är tryckt, flera gråter.
- H-personen tänker på Olles personlighet, på vad som var typiskt Olle.
- Orgeln spelar och man sjunger en psalm.
- H-personen stirrar på kistan och minns hur det gick till när han dog.
- De närvarande går fram till kistan för att ta avsked, h-personen går sakta fram.
- H-personen vet vad som ska göras (avskedsbrev, tanke, farväl, ett svar, ett minne, etc.) – det är planerat dagarna innan. Blir det så?
- Begravningen slutar och h-personen går hemåt.
- H-personen tänker på hur det kommer att bli utan Olle.
Om mig
Hej!
Jag heter Maria Wester och har arbetat på Vimarskolan i snart 10 år och trivs jättebra. Jag undervisar i svenska, engelska och ESK. Jag är också med i det antimobbningsteam som finns på skolan. Jag försöker att kontinuerligt lägga ut dokument som du kan
ha nytta av i de olika områden vi arbetar med.
När jag inte är i skolan tränar jag ungdomar i Boxning. Vi håller till i Idrottshallens pingishall tisdagar och torsdagar kl 18-19.30. Man kan också träna armbrytning dessa dagar. Tiden är då 19.00.
Andra intressen jag har är att åka motorcykel, även om det inte blir så ofta, och att lunka runt på 5km-spåret i VOK.
Undrar du över något kan du kontakta mig per mail eller med hjälp av inlägg.
Min mailadress är: [email protected]
Kriterier Bokrecension
Kriterier för bokrecension år 9 Engelska
Engelska Mål att sträva motSkolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven – utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift, – utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter, – utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper, – utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter, – utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,
|
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- se tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva huvudperson.
Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- motivera tema/teman
- motivera bokens motiv.
- motivera val av huvudperson
- summera boken.
Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- använda ett varierande språk.
Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.
Kriterier Bokrecension
Kriterier för bokrecension år 8 Engelska
Engelska Mål att sträva motSkolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven – utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift, – utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter, – utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper, – utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter, – utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,
|
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- se tema/teman.
- beskriva huvudperson.
Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- motivera tema/teman
- beskriva bokens motiv.
- motivera val av huvudperson
- summera boken.
Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- använda ett varierande språk.
Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.
Lathund för recension
Lathund för recension
En recension består av två delar. Först kommer ett kort återberättande som hjälper läsaren att förstå vad berättelsen handlar om. Denna får dock inte bli detaljerad utan innehållet skall kretsa kring berättelsens konflikt: Vem gör vad, och varför. Därefter följer det egentliga recenserandet. Det är dina erfarenheter av boken som ska belysas. Du ska berätta hur du kände och upplevde berättelsen med några händelser som exempel. Var noga med att få fram din åsikt och använd inre beskrivningar som visar hur du känner och tänker. Nedan följer en disposition som hjälper dig att få med recensionens delar.
- konflikt (återberättande)
- teman
- karaktärer
- motiv
- summering
Återberättande
Redogör för berättelsens konflikt. Undvik formuleringar som: Jag har läst… I boken… osv. Börja med berättelsens huvudperson enligt mallen vem gör vad och varför. Recensionen ska inte utförligt återberätta boken, den ska ge en uppfattning om vad boken handlar om. En recension skrivs alltid i presens (nutid). Detta för att läsaren ska känna sig deltagande och uppleva en större närhet till texten.
Ex.
År 60 f.kr lever den unge Gaius och hans fosterbror Marcus, på ett gods utanför Rom. Gaius pappa sitter i senaten och arvet kommer att medföra at Gaius kommer att ta sin faders plats. Fadern Julius dödas dock vid ett slavuppror och de två vännerna åker in till Rom för att istället fostras av Julius bror, fältherren Marius. Det hela leder till en maktkamp om vem som ska styra Rom. På ena sidan står Gaius och Marcus tillsammans med Marius legioner och på andra sidan står Sulla, Marius ärkefiende. Gaius utvecklas från ett litet barn till en krigsbiten ungdom som utan att veta om det, förbereds för att bli den största kejsare Rom har haft.
Recenserande
Karaktärer
I Roms portar följer läsaren Gaius och Marcus. Det är stundtals svårt att se vem av de båda pojkarna som är huvudperson, dels därför att båda har en viktig roll i berättelsen och dels för att författaren låter läsaren se in i varje karaktärs tankar. Trots detta är det Gaius som tar störst utrymme. Marcus utvecklas för att bli Gaius högra hand. Det är även Gaius som blir den som fattar de viktiga besluten under berättelsens gång.
Drivande karaktär anser jag vara Sulla. Han utlöser den konflikt som får Gaius att fortsätta att klättra på maktens stege. Ytligt sett så handlar striderna om Marius och Sullas maktkamp men efter Marius död så blir Gaius, Sullas nya fiende. Gaius är Marius arvtagare och således ett hot mot Sulla.
Tema
Roms portar handlar om vilja, makt och svek. Gaius är målmedveten och han har dels visioner och dels krav på sig som han måste leva upp till. Stundtals blir hans egocentriska tankar så påtagliga så att jag lägger ifrån mig boken med en osäker känsla i kroppen. På vems sida står jag egentligen? Marcus å andra sidan är mer ödmjuk men med lika tydliga visioner. Han vill bli något, han har inget arv som lägger rosenblad framför fötterna på honom. Det gör att jag ofta tar Marcus parti och känner med honom. Hans lojalitet mot Gaius blir vinden i det segel som för honom framåt. Osv.
Motiv
Det är svårt att inte personligt engagera sig i den unga mannens drömmar. Människans strävan efter makt genomsyrar hela boken. Speciellt påtagligt är det när Gaius går bredvid farbrodern, i Marius triumftåg genom Rom. Stoltheten Gaius då känner väcker ett begär om mer – han vill hålla ett eget triumftåg. Hans ärelystnad sänder en varnande pirrning ner för min ryggrad. Hur långt är det moraliskt riktigt att gå för att uppnå sina drömmar?
Summering och slutsats
Boken är en historisk skildring över Julius Ceasars väg till kejsare. Den belyser de intriger och den maktkamp som präglade romarriket. Stundtals är skildringarna brutala och den människosyn som Roms storhet hade, får mig att rysa och ibland i oförstånd lägga ifrån mig boken. Maktspelet och de blodiga skildringar av mänskligt förakt som präglar berättelsens själ gör Roms portar till en gripande och ibland otäck berättelse. Den ger ny kunskap men även ett påtagligt obehag som inte försvinner efter två Ballerinakex och en kopp kaffe.
Kriterier bokrecension
Kriterier för bokrecension år 8
Nationella målSkolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera, – utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär, Eleven skall |
Kriterier för bokrecension år 8
Nationella målSkolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera, – utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär, Eleven skall |
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- se och motivera tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva och motivera val av huvudperson.
- beskriva och motivera val av drivande karaktär.
- se vem boken riktar sig till.
- summera boken.
- Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
- Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
- ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
- motivera bokens motiv.
- i summeringen dra en slutsats.
- Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
- använda ett varierande språk.
- Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
- Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- se och motivera tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva och motivera val av huvudperson.
- beskriva och motivera val av drivande karaktär.
- se vem boken riktar sig till.
- summera boken.
- Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
- Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
- ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
- motivera bokens motiv.
- i summeringen dra en slutsats.
- Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
- använda ett varierande språk.
- Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
- Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.
Satsdelar
SUBJEKT – EXEMPEL
Olika strukturer
PENSIONÄRERNA protesterar
DE ARBETSLÖSA ska sysselsättas
ALLA STUDENTERNA I GRUPPEN klarade sig
INGET spelar någon roll längre
EN OMTENTAMEN anordnas tre veckor senare
DET anordnas EN OMTENTAMEN tre veckor senare
ATT HAN ÄR SKYLDIG kan bevisas
DET kan bevisas ATT HAN ÄR SKYLDIG
ATT STUDERA kan löna sig i längden
DET kan löna sig i längden ATT STUDERA
Olika funktioner (roller)
PENSIONÄRERNA protesterar
JAG fryser som en hund
TRÄDEN ska fällas av en skogshuggare
NÄSTA TENTAMENSTILLFÄLLE blir i augusti
DET ösregnar
DIREKT OBJEKT (ACKUSATIVOBJEKT) – EXEMPEL
Jag har skjutit EN ÄLG
Hon har botat PATIENTERNA
Vi måste måla HUSET i sommar
De misshandlade MIG på vägen hem
Ni har anlagt EN NÄCKROSDAMM, ser jag
Han sköt TRE MÅL i första perioden
Hon satt och läste TIDNINGEN vid frukostbordet
Alla prisade HENNES CIVILKURAGE
Många insåg ATT DET HELA VAR EN BLUFF
Du undrar kanske NÄR TÅGET KOMMER FRAM
Jag kräver ATT FÅ BYTA JULKLAPPEN
INDIREKT OBJEKT (DATIVOBJEKT) – EXEMPEL
Flickan gav POJKEN en bok
Vi ägnade FÖRELÄSNINGEN hela vår uppmärksamhet
Man fråntog HONOM alla hans ägodelar
Flickan överlämnade en bok TILL POJKEN
Vi ägnade hela förmiddagen ÅT STUDIER
OBJEKTIV PREDIKATSFYLLNAD - EXEMPEL
Sådant gör mig UPPRÖRD
Någon har målat bänkarna GRÖNA
Vi måste försöka få laget I FORM
Regeringen utnämnde henne TILL LANDSHÖVDING
Ni tycks betrakta alla politiker SOM SKURKAR
Predikativ
Min dotter är KLOK
Petter och Lotta är BARN
Stockholm är SVERIGES HUVUDSTAD
Detta verkar LÄTT
Programmet blev POPULÄRT
Programmet blev EN FRAMGÅNG
Hon gjorde sin vän LEDSEN
Vi valde en kändis TILL ORDFÖRANDE
ADVERBIAL – EXEMPEL
Tid
De reste TIDIGT
De reste FÖRE SOLUPPGÅNGEN
De reste INNAN VI ANDRA HADE VAKNAT
Hon har studerat LÄNGE
Hon har studerat I FEM ÅR
Hon har studerat SEDAN HON VAR 19
Han äter OFTA
Han äter I TID OCH OTID
Han äter NÄRHELST HAN FÅR EN CHANS
Rum
Vi vill läsa UTOMLANDS
Vi vill läsa I ENGLAND
Vi vill läsa DÄR DEN BÄSTA UTBILDNINGEN FINNS
Du går väl inte DIT?
Du går väl inte TILL STRANDEN?
VARIFRÅN kommer ni?
Kommer ni FRÅN SVERIGE?
Sätt
Han kör VÅGHALSIGT
Han kör UTAN VINTERDÄCK
Han kör SÅ ATT MAN FÅR HJÄRTAT I HALSGROPEN
Orsak
VARFÖR ligger du?
Jag ligger PÅ GRUND AV INFLUENSA
Jag ligger DÄRFÖR ATT JAG ÄR SJUK
Mått
(Vi har cyklat LÅNGT)
Vi har cyklat FEM MIL
Brädan är TVÅ CENTIMETER tjock
Alla kunde hoppa FEM METER långt
Grad
De var MYCKET trevliga
De var I VISS MÅN trevliga
Han kör UTOMORDENTLIGT våghalsigt
Han kör I HÖG GRAD våghalsigt
Attityd (sats)
TYVÄRR är maten slut
FÖRHOPPNINGSVIS kommer det mer
Anknytning
Det var en givande debatt. ÄNDÅ måste jag gå.
Det var en intressant upplysning. Du är ALLTSÅ chef här?
Kriterier VT
Kriterier grammatik vt år 8
Godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven:
- Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.
- Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.
- I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.
- Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.
- Biff-regeln
- Använda biff-regeln för att skriva bisatser.
Väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.
- Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.
- I meningar, markera inledande bisatser.
- Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser
Mycket väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut predikativ ifrån en sats.
- Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar
- Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.
- I meningar, markera infällda bisatser
- Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.
- Använda och känna igen prepositionsbisatser.
Kriterier VT
Kriterier grammatik vt år 8
Godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven:
- Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.
- Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.
- I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.
- Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.
- Biff-regeln
- Använda biff-regeln för att skriva bisatser.
Väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.
- Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.
- I meningar, markera inledande bisatser.
- Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser
Mycket väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut predikativ ifrån en sats.
- Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar
- Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.
- I meningar, markera infällda bisatser
- Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.
- Använda och känna igen prepositionsbisatser.
Satsdelar
SUBJEKT – EXEMPEL
Olika strukturer
PENSIONÄRERNA protesterar
DE ARBETSLÖSA ska sysselsättas
ALLA STUDENTERNA I GRUPPEN klarade sig
INGET spelar någon roll längre
EN OMTENTAMEN anordnas tre veckor senare
DET anordnas EN OMTENTAMEN tre veckor senare
ATT HAN ÄR SKYLDIG kan bevisas
DET kan bevisas ATT HAN ÄR SKYLDIG
ATT STUDERA kan löna sig i längden
DET kan löna sig i längden ATT STUDERA
Olika funktioner (roller)
PENSIONÄRERNA protesterar
JAG fryser som en hund
TRÄDEN ska fällas av en skogshuggare
NÄSTA TENTAMENSTILLFÄLLE blir i augusti
DET ösregnar
DIREKT OBJEKT (ACKUSATIVOBJEKT) – EXEMPEL
Jag har skjutit EN ÄLG
Hon har botat PATIENTERNA
Vi måste måla HUSET i sommar
De misshandlade MIG på vägen hem
Ni har anlagt EN NÄCKROSDAMM, ser jag
Han sköt TRE MÅL i första perioden
Hon satt och läste TIDNINGEN vid frukostbordet
Alla prisade HENNES CIVILKURAGE
Många insåg ATT DET HELA VAR EN BLUFF
Du undrar kanske NÄR TÅGET KOMMER FRAM
Jag kräver ATT FÅ BYTA JULKLAPPEN
INDIREKT OBJEKT (DATIVOBJEKT) – EXEMPEL
Flickan gav POJKEN en bok
Vi ägnade FÖRELÄSNINGEN hela vår uppmärksamhet
Man fråntog HONOM alla hans ägodelar
Flickan överlämnade en bok TILL POJKEN
Vi ägnade hela förmiddagen ÅT STUDIER
OBJEKTIV PREDIKATSFYLLNAD - EXEMPEL
Sådant gör mig UPPRÖRD
Någon har målat bänkarna GRÖNA
Vi måste försöka få laget I FORM
Regeringen utnämnde henne TILL LANDSHÖVDING
Ni tycks betrakta alla politiker SOM SKURKAR
Predikativ
Min dotter är KLOK
Petter och Lotta är BARN
Stockholm är SVERIGES HUVUDSTAD
Detta verkar LÄTT
Programmet blev POPULÄRT
Programmet blev EN FRAMGÅNG
Hon gjorde sin vän LEDSEN
Vi valde en kändis TILL ORDFÖRANDE
ADVERBIAL – EXEMPEL
Tid
De reste TIDIGT
De reste FÖRE SOLUPPGÅNGEN
De reste INNAN VI ANDRA HADE VAKNAT
Hon har studerat LÄNGE
Hon har studerat I FEM ÅR
Hon har studerat SEDAN HON VAR 19
Han äter OFTA
Han äter I TID OCH OTID
Han äter NÄRHELST HAN FÅR EN CHANS
Rum
Vi vill läsa UTOMLANDS
Vi vill läsa I ENGLAND
Vi vill läsa DÄR DEN BÄSTA UTBILDNINGEN FINNS
Du går väl inte DIT?
Du går väl inte TILL STRANDEN?
VARIFRÅN kommer ni?
Kommer ni FRÅN SVERIGE?
Sätt
Han kör VÅGHALSIGT
Han kör UTAN VINTERDÄCK
Han kör SÅ ATT MAN FÅR HJÄRTAT I HALSGROPEN
Orsak
VARFÖR ligger du?
Jag ligger PÅ GRUND AV INFLUENSA
Jag ligger DÄRFÖR ATT JAG ÄR SJUK
Mått
(Vi har cyklat LÅNGT)
Vi har cyklat FEM MIL
Brädan är TVÅ CENTIMETER tjock
Alla kunde hoppa FEM METER långt
Grad
De var MYCKET trevliga
De var I VISS MÅN trevliga
Han kör UTOMORDENTLIGT våghalsigt
Han kör I HÖG GRAD våghalsigt
Attityd (sats)
TYVÄRR är maten slut
FÖRHOPPNINGSVIS kommer det mer
Anknytning
Det var en givande debatt. ÄNDÅ måste jag gå.
Det var en intressant upplysning. Du är ALLTSÅ chef här?
Kriterier VT
Kriterier grammatik vt år 8
Godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven:
- Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.
- Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.
- I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.
- Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.
- Biff-regeln
- Använda biff-regeln för att skriva bisatser.
Väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.
- Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.
- I meningar, markera inledande bisatser.
- Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser
Mycket väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- Ta ut predikativ ifrån en sats.
- Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar
- Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.
- I meningar, markera infällda bisatser
- Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.
- Använda och känna igen prepositionsbisatser.
Ordklasser
Grammatik ht år 8
Ordklasser
Substantiv:
- singular, plural
- genitiv
- bestämd och obestämd form
Verb:
- Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum
- Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum
-
Adverb: - Beskriver verb, adjektiv, adverb - Oböjliga - Svarar på frågorna: när, vart, hur - Han gick alltid till skolan. - Han gick ut. - Bilen kör snabbt. - Satsadverb – förändrar meningen. o inte, säkert
Prepositioner: - beskriver läge, testa med ”lådan” o på, under, i o på lådan, i lådan, under lådan
Räkneord: - grundtal, ordningstal och romerska siffror o tre, tredje o I =1 IV=4 o V=5 VI=6 o X=10 IX=9 o L=50 XL=40 o C=100 LXVII=67 o D=500 MMVII=2007 o M=1000
|
o skrevs, blev/var skriven
Adjektiv:
- Beskriver substantiv
- Böjs efter subjektet
- Positiv, komparativ, superlativ
Pronomen:
- 1:a, 2:a, 3:e person
- personliga
o jag, du, han
- possessiva
o min, din, hans
- reflexiva
o sin, sitt, sina, sig
- indefinita
o man, somliga, några, alla
- relativa
o som, vars
Konjunktioner:
Överordnade
- sammanbinder huvudsats och huvudsats
o och, men,
Underordnade
- sammanbinder huvudsats och bisats
o för, om, när, eftersom, som
Interjektioner:
- utrop som bildar en egen mening
o Oj!, Nej!
- ej imperativ ex. Hoppa!
Grammatik ht år 8
Ordklasser
Substantiv:
- singular, plural
- genitiv
- bestämd och obestämd form
Verb:
- Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum
- Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum
-
Adverb: - Beskriver verb, adjektiv, adverb - Oböjliga - Svarar på frågorna: när, vart, hur - Han gick alltid till skolan. - Han gick ut. - Bilen kör snabbt. - Satsadverb – förändrar meningen. o inte, säkert
Prepositioner: - beskriver läge, testa med ”lådan” o på, under, i o på lådan, i lådan, under lådan
Räkneord: - grundtal, ordningstal och romerska siffror o tre, tredje o I =1 IV=4 o V=5 VI=6 o X=10 IX=9 o L=50 XL=40 o C=100 LXVII=67 o D=500 MMVII=2007 o M=1000
|
o skrevs, blev/var skriven
Adjektiv:
- Beskriver substantiv
- Böjs efter subjektet
- Positiv, komparativ, superlativ
Pronomen:
- 1:a, 2:a, 3:e person
- personliga
o jag, du, han
- possessiva
o min, din, hans
- reflexiva
o sin, sitt, sina, sig
- indefinita
o man, somliga, några, alla
- relativa
o som, vars
Konjunktioner:
Överordnade
- sammanbinder huvudsats och huvudsats
o och, men,
Underordnade
- sammanbinder huvudsats och bisats
o för, om, när, eftersom, som
Interjektioner:
- utrop som bildar en egen mening
o Oj!, Nej!
- ej imperativ ex. Hoppa!
Adverb:
- Beskriver verb, adjektiv, adverb
- Oböjliga
- Svarar på frågorna: när, vart, hur
- Han gick alltid till skolan.
- Han gick ut.
- Bilen kör snabbt.
- Satsadverb – förändrar meningen.
o inte, säkert
Prepositioner:
- beskriver läge, testa med ”lådan”
o på, under, i
o på lådan, i lådan, under lådan
Räkneord:
- grundtal, ordningstal och romerska siffror
o tre, tredje
o I =1 IV=4
o V=5 VI=6
o X=10 IX=9
o L=50 XL=40
o C=100 LXVII=67
o D=500 MMVII=2007
o M=1000
Kriterier HT
Kriterier grammatik ht år 8
Godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven:
- känna igen substantiv
- förstå begreppen singular, plural, genitiv, obestämd och bestämd form
- känna igen adjektiv
- komparera
- känna igen verb
- temaformerna
- hur man av temaformerna bildar tidsformerna (tempus)
- tidsformernas namn
- känna igen personliga, possessiva och reflexiva pronomen
- känna till begreppen 1:a, 2:a och 3:e person
- känna igen prepositioner
- känna igen räkneord
- känna igen adverb
Väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- begreppen positiv, komparativ och superlativ
- bilda passiv form av verb på två sätt, samt i olika tempus
- känna igen indefinita och relativa pronomen
- känna igen satsadverb
- skilja mellan adverb och adjektiv
- känna igen konjunktioner
- känna igen interjektioner
Mycket väl godkänd nivå
Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:
- i text upptäcka fel, och med grammatiska begrepp, beskriva felet
- utifrån grammatiska begrepp, skapa egna meningar
Studieteknik
Sökläsning
Vad betyder... Vilket årtal... |
•- telefonkatalog
•- Uppslagsbok
•- Ordkunskap
•- Faktainlärning
Översiktsläsning
Läs sidan 20-40 Förklara översiktligt 2:a världskrigets händelseförlopp |
•- helhetssyn
•- tidningsinnehåll
Djupläsning
Hur fungerar fotosyntesen? Beskriv mordet på Gustav III Läs texten och återberätta (språk) |
•- instruktioner
•- återberättande