Studieteknik
Sökläsning
Vad betyder... Vilket årtal... |
•- telefonkatalog
•- Uppslagsbok
•- Ordkunskap
•- Faktainlärning
Översiktsläsning
Läs sidan 20-40 Förklara översiktligt 2:a världskrigets händelseförlopp |
•- helhetssyn
•- tidningsinnehåll
Djupläsning
Hur fungerar fotosyntesen? Beskriv mordet på Gustav III Läs texten och återberätta (språk) |
•- instruktioner
•- återberättande
Vad är grammatik?
Lathund satsdelar
Här hittar du en lathund för satsdelar
Mål grammatik VT år 7
Satsdelar
Efter arbetsområdets slut...
•1. Känner du till begreppen sats och mening.
•a. Med känna till menar jag att sätta i sammanhang.
•2. Kan du ta ut subjektet i satser.
•3. Kan du ta ut predikatet i satser.
•4. Kan du ta ut direkt objekt (ackusativobjekt) i satser.
•5. Kan du ta ut indirekt (dativobjekt) i satser.
•6. Kan du skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.
•7. Känner du till när de eller dem används.
ENG ÅR 7 Kriterier för prov
Här hittar du kriterier för de prov vi har i år 7. Prov 9 februari 2009
Mål grammatik år 7 HT
Skriftlig/muntlig bokredovisning åk 7
Här finns hjälp när du ska göra skriftlig och muntlig bokredovisning.
Vad ska redovisningen innehålla?
Bokredovisning.doc
Bokredovisningmall.doc
Rättningsmall_bokredovisning_år_7.doc
Lathund för läxläsning
Börja alltid i god tid, minst en vecka innan provet. Gör punkt 1-6 första dagen, punkt 7 under nästkommande dagar och slutligen punkt 8 dagarna innan provet.
•1. Gör dig redo för läxläsningen
•a. Ät om du är hungrig!
•b. Bestäm en tid (förslagsvis ½ - 1 timme).
•c. Be mamma och pappa om lugn studiero (inga telefonsamtal eller liknande).
•2. Fråga dig "Vad skall jag kunna"?
•a. Vad har läraren gått igenom?
•b. Vad står det i uppgiften?
•3. Välj lästyp
•a. Sökläsning
•b. Översiktsläsning
•c. Djupläsning
•4. Läs med pennan i handen
•a. Gör anteckningar - nyckelord som hjälper dig att återberätta texten.
•b. Skriv frågor - vad förstår du inte?
•5. Svara på punkt 2
•6. Djupläs det du är osäker på.
•7. Läs på dina anteckningar och försök att återberätta.
•8. Läs igenom hela texten.
Kriterier för kronologisk berättelse
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven - utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra, - genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang, - utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd, Eleven skall - kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator, |
Kronologisk berättelse innebär att berättelsen följer en tidsaxel. Det vill säga att den t.ex. börjar på måndag och slutar på söndag. En kronologisk berättelse följer en bestämd struktur. I inledningen presenteras huvudperson och viktiga bipersoner, miljön beskrivs samt tiden presenteras - VEM, VAR, NÄR. Därefter börjar berättelsen med en konflikt dvs. huvudpersonen måste göra något - VAD. I upptrappningen sker viktiga händelser som leder berättelsen framåt. Observera att händelserna handlar om det som huvudpersonen måste göra (fokus på konflikten)- HUR. I höjdpunkten sker det som berättelsen handlar om - NU HÄNDER DET. därefter är berättelsen nästan slut, men först måste spänningen nedtrappas. Huvudpersonen måste komma hem etc - OCH. I avslutet avslutas berättelsen. Antingen är allt som vanligt igen eller så har huvudpersonen lärt sig något nytt under berättelsens gång- VAD HÄNDE SEDAN.
Berättarteknik
I elevens novell finns:
- Kronologisk struktur
- Inledning
- Konflikt
- Upptrappning
- Höjdpunkt
- Nedtrappning
- Avslut
- Tydlig huvudperson
- Berättelsen upplevs genom huvudpersonens upplevelser
- Huvudpersonen följs från början till slut
- Fokus på konflikten i hela berättelsen
- Berättande text som inte bygger på dialog
Språklig framställning
Eleven har i novellen visat att han/hon kan:
- Skriva en berättelse med enhetligt tempus
a. presens (nutid) eller imperfekt (dåtid) - Skriva i 1:a- eller 3:e person
- Använda bestämd/obestämd form på korrekt sätt
- Börja varje mening med stor bokstav och avsluta med rätt skiljetecken
- Använda stora och små bokstäver på korrekt sätt
- Använda adjektiv för att beskriva miljö, karaktärer, etc.
Kronologisk novell 1
Sagogenrer |
MÅL
Eleven kan skriva så att:
•· Konflikten framgår tydligt i novellen
•· Konflikten trappas upp
•· Höjdpunkt och nedtrappning är novellens slut och svarar på hur det gick
•· Händelseförloppet är kort och tydligt avgränsat
•· Tidpunkt och plats anges för varje händelse (i varje scen)
•· Platser beskrivs genom syn-, hörsel- och känslointryck
•· Tidsformen imperfekt (dåtid) motsvarar handlingens nutid
•· Texten indelas i stycken
•· Uttryck och meningars inledning INTE upprepas i samma stycke (variation)
•· Novellen ska vara kronologisk (följa tiden)
Om mig

Jag heter Maria Wester och har arbetat
på Vimarskolan i snart 10 år och trivs jättebra. Jag undervisar i svenska, engelska och ESK. Jag är också med i det antimobbningsteam som finns på skolan. Jag försöker att kontinuerligt lägga ut dokument som du kan ha nytta av i de olika områden vi arbetar med.
När jag inte är i skolan tränar jag ungdomar i Boxning. Vi håller till i Idrottshallens pingishall tisdagar och torsdagar kl 18-19.30. Man kan också träna armbrytning dessa dagar. Tiden är då 19.00.
Andra intressen jag har är att åka motorcykel, även om det inte blir så ofta, och att lunka runt på 5km-spåret i VOK.
Undrar du över något kan du kontakta mig per mail eller med hjälp av inlägg.
Min mailadress är: [email protected]