Om mig

Hej!

Jag heter Maria Wester och har arbetat på Vimarskolan i snart 10 år och trivs jättebra. Jag undervisar i svenska, engelska och ESK. Jag är också med i det antimobbningsteam som finns på skolan. Jag försöker att kontinuerligt lägga ut dokument som du kan
ha nytta av i de olika områden vi arbetar med.

När jag inte är i skolan tränar jag ungdomar i Boxning. Vi håller till i Idrottshallens pingishall tisdagar och torsdagar kl 18-19.30. Man kan också träna armbrytning dessa dagar. Tiden är då 19.00. 

Andra intressen jag har är att åka motorcykel, även om det inte blir så ofta, och att lunka runt på 5km-spåret i VOK.

Undrar du över något kan du kontakta mig per mail eller med hjälp av inlägg.

Min mailadress är: [email protected]


Kriterier Bokrecension

Kriterier för bokrecension år 9             Engelska

Engelska Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift,

– utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter,

– utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper,

– utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter,

– utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. se tema/teman.
  8. beskriva bokens motiv.
  9. beskriva huvudperson.

Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar.
  2. motivera tema/teman
  3. motivera bokens motiv.
  4. motivera val av huvudperson
  5. summera boken.

Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. använda ett varierande språk.

 Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina       erfarenheter och tankar.

                  Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.


Kriterier Bokrecension

Kriterier för bokrecension år 8             Engelska

Engelska Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift,

– utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter,

– utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper,

– utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter,

– utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Godkänd nivå                                                                                                  

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. se tema/teman.
  8. beskriva huvudperson.

Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar.
  2. motivera tema/teman
  3. beskriva bokens motiv.
  4. motivera val av huvudperson
  5. summera boken.

Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. använda ett varierande språk.

 Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.

                  Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.


Lathund för recension

Lathund för recension

 

En recension består av två delar. Först kommer ett kort återberättande som hjälper läsaren att förstå vad berättelsen handlar om. Denna får dock inte bli detaljerad utan innehållet skall kretsa kring berättelsens konflikt: Vem gör vad, och varför. Därefter följer det egentliga recenserandet. Det är dina erfarenheter av boken som ska belysas. Du ska berätta hur du kände och upplevde berättelsen med några händelser som exempel. Var noga med att få fram din åsikt och använd inre beskrivningar som visar hur du känner och tänker. Nedan följer en disposition som hjälper dig att få med recensionens delar.

 

  1. konflikt (återberättande)
  2. teman
  3. karaktärer
  4. motiv
  5. summering

 

Återberättande

 

Redogör för berättelsens konflikt. Undvik formuleringar som: Jag har läst… I boken… osv. Börja med berättelsens huvudperson enligt mallen vem gör vad och varför. Recensionen ska inte utförligt återberätta boken, den ska ge en uppfattning om vad boken handlar om. En recension skrivs alltid i presens (nutid). Detta för att läsaren ska känna sig deltagande och uppleva en större närhet till texten.

 

Ex.

År 60 f.kr lever den unge Gaius och hans fosterbror Marcus, på ett gods utanför Rom. Gaius pappa sitter i senaten och arvet kommer att medföra at Gaius kommer att ta sin faders plats. Fadern Julius dödas dock vid ett slavuppror och de två vännerna åker in till Rom för att istället fostras av Julius bror, fältherren Marius. Det hela leder till en maktkamp om vem som ska styra Rom. På ena sidan står Gaius och Marcus tillsammans med Marius legioner och på andra sidan står Sulla, Marius ärkefiende. Gaius utvecklas från ett litet barn till en krigsbiten ungdom som utan att veta om det, förbereds för att bli den största kejsare Rom har haft.

 

Recenserande

 

Karaktärer

I Roms portar följer läsaren Gaius och Marcus. Det är stundtals svårt att se vem av de båda pojkarna som är huvudperson, dels därför att båda har en viktig roll i berättelsen och dels för att författaren låter läsaren se in i varje karaktärs tankar. Trots detta är det Gaius som tar störst utrymme. Marcus utvecklas för att bli Gaius högra hand. Det är även Gaius som blir den som fattar de viktiga besluten under berättelsens gång.

         Drivande karaktär anser jag vara Sulla. Han utlöser den konflikt som får Gaius att fortsätta att klättra på maktens stege. Ytligt sett så handlar striderna om Marius och Sullas maktkamp men efter Marius död så blir Gaius, Sullas nya fiende. Gaius är Marius arvtagare och således ett hot mot Sulla.

 

Tema

Roms portar handlar om vilja, makt och svek. Gaius är målmedveten och han har dels visioner och dels krav på sig som han måste leva upp till. Stundtals blir hans egocentriska tankar så påtagliga så att jag lägger ifrån mig boken med en osäker känsla i kroppen. På vems sida står jag egentligen? Marcus å andra sidan är mer ödmjuk men med lika tydliga visioner. Han vill bli något, han har inget arv som lägger rosenblad framför fötterna på honom. Det gör att jag ofta tar Marcus parti och känner med honom. Hans lojalitet mot Gaius blir vinden i det segel som för honom framåt. Osv.

 

Motiv

Det är svårt att inte personligt engagera sig i den unga mannens drömmar. Människans strävan efter makt genomsyrar hela boken. Speciellt påtagligt är det när Gaius går bredvid farbrodern, i Marius triumftåg genom Rom. Stoltheten Gaius då känner väcker ett begär om mer – han vill hålla ett eget triumftåg. Hans ärelystnad sänder en varnande pirrning ner för min ryggrad. Hur långt är det moraliskt riktigt att gå för att uppnå sina drömmar?

 

Summering och slutsats

Boken är en historisk skildring över Julius Ceasars väg till kejsare. Den belyser de intriger och den maktkamp som präglade romarriket. Stundtals är skildringarna brutala och den människosyn som Roms storhet hade, får mig att rysa och ibland i oförstånd lägga ifrån mig boken. Maktspelet och de blodiga skildringar av mänskligt förakt som präglar berättelsens själ gör Roms portar till en gripande och ibland otäck berättelse. Den ger ny kunskap men även ett påtagligt obehag som inte försvinner efter två Ballerinakex och en kopp kaffe.

 

 


Kriterier bokrecension

Kriterier för bokrecension år 8

Nationella mål

Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera,

– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,

Eleven skall
– kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det,

 

 

 

 

Kriterier för bokrecension år 8

Nationella mål

Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera,

– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,

Eleven skall
– kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det,

 

 

 

 

 

 


                                                                       

 

Godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. använda både yttre och inre beskrivningar.
  8. se och motivera tema/teman.
  9. beskriva bokens motiv.
  10. beskriva och motivera val av huvudperson.
  11. beskriva och motivera val av drivande karaktär.
  12. se vem boken riktar sig till.
  13. summera boken.
    1. Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
    2. Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
  2. ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
  3. motivera bokens motiv.
  4. i summeringen dra en slutsats.
    1. Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.

 

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
  3. använda ett varierande språk.
    1. Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
    2. Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.

 


                                                                       

 

Godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. använda både yttre och inre beskrivningar.
  8. se och motivera tema/teman.
  9. beskriva bokens motiv.
  10. beskriva och motivera val av huvudperson.
  11. beskriva och motivera val av drivande karaktär.
  12. se vem boken riktar sig till.
  13. summera boken.
    1. Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
    2. Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
  2. ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
  3. motivera bokens motiv.
  4. i summeringen dra en slutsats.
    1. Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.

 

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
  3. använda ett varierande språk.
    1. Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
    2. Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.

Satsdelar

SUBJEKT – EXEMPEL

 

Olika strukturer

PENSIONÄRERNA protesterar

DE ARBETSLÖSA ska sysselsättas

ALLA STUDENTERNA I GRUPPEN klarade sig

INGET spelar någon roll längre             

EN OMTENTAMEN anordnas tre veckor senare

DET anordnas EN OMTENTAMEN tre veckor senare

ATT HAN ÄR SKYLDIG kan bevisas                     

DET kan bevisas ATT HAN ÄR SKYLDIG

ATT STUDERA kan löna sig i längden

DET kan löna sig i längden ATT STUDERA

 

Olika funktioner (roller)

PENSIONÄRERNA protesterar

JAG fryser som en hund

TRÄDEN ska fällas av en skogshuggare

NÄSTA TENTAMENSTILLFÄLLE blir i augusti

DET ösregnar

 

 

 

 

DIREKT OBJEKT (ACKUSATIVOBJEKT) – EXEMPEL

 

Jag har skjutit EN ÄLG

Hon har botat PATIENTERNA

Vi måste måla HUSET i sommar

De misshandlade MIG på vägen hem

Ni har anlagt EN NÄCKROSDAMM, ser jag

Han sköt TRE MÅL i första perioden

Hon satt och läste TIDNINGEN vid frukostbordet

Alla prisade HENNES CIVILKURAGE

Många insåg ATT DET HELA VAR EN BLUFF

Du undrar kanske NÄR TÅGET KOMMER FRAM

Jag kräver ATT FÅ BYTA JULKLAPPEN

 

 

 

 

 

 

 

                  

INDIREKT OBJEKT (DATIVOBJEKT) – EXEMPEL

 

Flickan gav POJKEN en bok

Vi ägnade FÖRELÄSNINGEN hela vår uppmärksamhet

Man fråntog HONOM alla hans ägodelar

 

Flickan överlämnade en bok TILL POJKEN

Vi ägnade hela förmiddagen ÅT STUDIER

 

 

 

OBJEKTIV PREDIKATSFYLLNAD - EXEMPEL

 

Sådant gör mig UPPRÖRD

Någon har målat bänkarna GRÖNA

Vi måste försöka få laget I FORM

Regeringen utnämnde henne TILL LANDSHÖVDING

Ni tycks betrakta alla politiker SOM SKURKAR

 

Predikativ

 

Min dotter är KLOK

Petter och Lotta är BARN

Stockholm är SVERIGES HUVUDSTAD

Detta verkar LÄTT

Programmet blev POPULÄRT

Programmet blev EN FRAMGÅNG

 

Hon gjorde sin vän LEDSEN

Vi valde en kändis TILL ORDFÖRANDE

 

 

 

ADVERBIAL – EXEMPEL

 

Tid

De reste TIDIGT

De reste FÖRE SOLUPPGÅNGEN

De reste INNAN VI ANDRA HADE VAKNAT

Hon har studerat LÄNGE

Hon har studerat I FEM ÅR

Hon har studerat SEDAN HON VAR 19

Han äter OFTA

Han äter I TID OCH OTID

Han äter NÄRHELST HAN FÅR EN CHANS

 

Rum

Vi vill läsa UTOMLANDS

Vi vill läsa I ENGLAND

Vi vill läsa DÄR DEN BÄSTA UTBILDNINGEN FINNS

Du går väl inte DIT?

Du går väl inte TILL STRANDEN?

VARIFRÅN kommer ni?

Kommer ni FRÅN SVERIGE?

 

Sätt

Han kör VÅGHALSIGT

Han kör UTAN VINTERDÄCK

Han kör SÅ ATT MAN FÅR HJÄRTAT I HALSGROPEN

 

Orsak

VARFÖR ligger du?

Jag ligger PÅ GRUND AV INFLUENSA

Jag ligger DÄRFÖR ATT JAG ÄR SJUK

 

Mått

(Vi har cyklat LÅNGT)

Vi har cyklat FEM MIL

 

Brädan är TVÅ CENTIMETER tjock

 

Alla kunde hoppa FEM METER långt

 

Grad

De var MYCKET trevliga

De var I VISS MÅN trevliga

 

Han kör UTOMORDENTLIGT våghalsigt

Han kör I HÖG GRAD våghalsigt

 

Attityd (sats)

TYVÄRR är maten slut

FÖRHOPPNINGSVIS kommer det mer

 

Anknytning

Det var en givande debatt. ÄNDÅ måste jag gå.

Det var en intressant upplysning. Du är ALLTSÅ chef här?

 

 


Kriterier VT

Kriterier grammatik vt år 8

 

Godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven:

-          Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.

-          Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.

-          I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.

-          Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.

-          Biff-regeln

-          Använda biff-regeln för att skriva bisatser.

 

Väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.

-          Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.

-          I meningar, markera inledande bisatser.

-          Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser

 

Mycket väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut predikativ ifrån en sats.

-          Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar

-          Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.

-          I meningar, markera infällda bisatser

-          Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.

-          Använda och känna igen prepositionsbisatser.

 


Kriterier VT

Kriterier grammatik vt år 8

 

Godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven:

-          Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.

-          Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.

-          I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.

-          Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.

-          Biff-regeln

-          Använda biff-regeln för att skriva bisatser.

 

Väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.

-          Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.

-          I meningar, markera inledande bisatser.

-          Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser

 

Mycket väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut predikativ ifrån en sats.

-          Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar

-          Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.

-          I meningar, markera infällda bisatser

-          Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.

-          Använda och känna igen prepositionsbisatser.

 


Satsdelar

SUBJEKT – EXEMPEL

 

Olika strukturer

PENSIONÄRERNA protesterar

DE ARBETSLÖSA ska sysselsättas

ALLA STUDENTERNA I GRUPPEN klarade sig

INGET spelar någon roll längre             

EN OMTENTAMEN anordnas tre veckor senare

DET anordnas EN OMTENTAMEN tre veckor senare

ATT HAN ÄR SKYLDIG kan bevisas

DET kan bevisas ATT HAN ÄR SKYLDIG

ATT STUDERA kan löna sig i längden

DET kan löna sig i längden ATT STUDERA

 

Olika funktioner (roller)

PENSIONÄRERNA protesterar

JAG fryser som en hund

TRÄDEN ska fällas av en skogshuggare

NÄSTA TENTAMENSTILLFÄLLE blir i augusti

DET ösregnar

 

DIREKT OBJEKT (ACKUSATIVOBJEKT) – EXEMPEL

 

Jag har skjutit EN ÄLG

Hon har botat PATIENTERNA

Vi måste måla HUSET i sommar

De misshandlade MIG på vägen hem

Ni har anlagt EN NÄCKROSDAMM, ser jag

Han sköt TRE MÅL i första perioden

Hon satt och läste TIDNINGEN vid frukostbordet

Alla prisade HENNES CIVILKURAGE

Många insåg ATT DET HELA VAR EN BLUFF

Du undrar kanske NÄR TÅGET KOMMER FRAM

Jag kräver ATT FÅ BYTA JULKLAPPEN

 

INDIREKT OBJEKT (DATIVOBJEKT) – EXEMPEL

 

Flickan gav POJKEN en bok

Vi ägnade FÖRELÄSNINGEN hela vår uppmärksamhet

Man fråntog HONOM alla hans ägodelar

 

Flickan överlämnade en bok TILL POJKEN

Vi ägnade hela förmiddagen ÅT STUDIER

 

OBJEKTIV PREDIKATSFYLLNAD - EXEMPEL

 

Sådant gör mig UPPRÖRD

Någon har målat bänkarna GRÖNA

Vi måste försöka få laget I FORM

Regeringen utnämnde henne TILL LANDSHÖVDING

Ni tycks betrakta alla politiker SOM SKURKAR

 

Predikativ

 

Min dotter är KLOK

Petter och Lotta är BARN

Stockholm är SVERIGES HUVUDSTAD

Detta verkar LÄTT

Programmet blev POPULÄRT

Programmet blev EN FRAMGÅNG

 

Hon gjorde sin vän LEDSEN

Vi valde en kändis TILL ORDFÖRANDE

 

ADVERBIAL – EXEMPEL

 

Tid

De reste TIDIGT

De reste FÖRE SOLUPPGÅNGEN

De reste INNAN VI ANDRA HADE VAKNAT

Hon har studerat LÄNGE

Hon har studerat I FEM ÅR

Hon har studerat SEDAN HON VAR 19

Han äter OFTA

Han äter I TID OCH OTID

Han äter NÄRHELST HAN FÅR EN CHANS

 

Rum

Vi vill läsa UTOMLANDS

Vi vill läsa I ENGLAND

Vi vill läsa DÄR DEN BÄSTA UTBILDNINGEN FINNS

Du går väl inte DIT?

Du går väl inte TILL STRANDEN?

VARIFRÅN kommer ni?

Kommer ni FRÅN SVERIGE?

 

Sätt

Han kör VÅGHALSIGT

Han kör UTAN VINTERDÄCK

Han kör SÅ ATT MAN FÅR HJÄRTAT I HALSGROPEN

 

Orsak

VARFÖR ligger du?

Jag ligger PÅ GRUND AV INFLUENSA

Jag ligger DÄRFÖR ATT JAG ÄR SJUK

 

Mått

(Vi har cyklat LÅNGT)

Vi har cyklat FEM MIL

 

Brädan är TVÅ CENTIMETER tjock

 

Alla kunde hoppa FEM METER långt

 

Grad

De var MYCKET trevliga

De var I VISS MÅN trevliga

 

Han kör UTOMORDENTLIGT våghalsigt

Han kör I HÖG GRAD våghalsigt

 

Attityd (sats)

TYVÄRR är maten slut

FÖRHOPPNINGSVIS kommer det mer

 

Anknytning

Det var en givande debatt. ÄNDÅ måste jag gå.

Det var en intressant upplysning. Du är ALLTSÅ chef här?

 

 


Kriterier VT

Kriterier grammatik vt år 8

 

Godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven:

-          Ta ut subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt ifrån en sats.

-          Skriva en mening med subjekt, predikat, ackusativobjekt och dativobjekt.

-          I meningar, markera vad som är huvudsats och bisats.

-          Känna igen relativa bisatser och konjunktionsbisatser.

-          Biff-regeln

-          Använda biff-regeln för att skriva bisatser.

 

Väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut adverbial och agent ifrån en sats.

-          Utöver G-kriteriet använda adverbial och agent i meningar.

-          I meningar, markera inledande bisatser.

-          Använda och känna igen orsaksbisatser och tidsbisatser

 

Mycket väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          Ta ut predikativ ifrån en sats.

-          Utöver G- och VG-kriteriet använda predikativ i meningar

-          Använda satsdelar och bisatser för att skapa varierade meningar.

-          I meningar, markera infällda bisatser

-          Använda och känna igen medgivandebisatser och vilkorsbisatser.

-          Använda och känna igen prepositionsbisatser.

 


Ordklasser

Grammatik ht år 8

Ordklasser

 

Substantiv:

-         singular, plural

-         genitiv

-          bestämd och obestämd form

 

Verb:

-         Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum

-         Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum

-         

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 

Passiva verb

o   skrevs, blev/var skriven

 

Adjektiv:

-         Beskriver substantiv

-         Böjs efter subjektet

-          Positiv, komparativ, superlativ

 

Pronomen:

-         1:a, 2:a, 3:e person

-          personliga

o   jag, du, han

-         possessiva

o   min, din, hans

-         reflexiva

o   sin, sitt, sina, sig

-         indefinita

o   man, somliga, några, alla

-         relativa

o   som, vars

 

Konjunktioner:

Överordnade

-          sammanbinder huvudsats och huvudsats

o   och, men,

Underordnade

-          sammanbinder huvudsats och bisats

o   för, om, när, eftersom, som

 

Interjektioner:

-          utrop som bildar en egen mening

o   Oj!, Nej!

-          ej imperativ ex. Hoppa!

Grammatik ht år 8

Ordklasser

 

Substantiv:

-         singular, plural

-         genitiv

-          bestämd och obestämd form

 

Verb:

-         Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum

-         Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum

-         

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 

Passiva verb

o   skrevs, blev/var skriven

 

Adjektiv:

-         Beskriver substantiv

-         Böjs efter subjektet

-          Positiv, komparativ, superlativ

 

Pronomen:

-         1:a, 2:a, 3:e person

-          personliga

o   jag, du, han

-         possessiva

o   min, din, hans

-         reflexiva

o   sin, sitt, sina, sig

-         indefinita

o   man, somliga, några, alla

-         relativa

o   som, vars

 

Konjunktioner:

Överordnade

-          sammanbinder huvudsats och huvudsats

o   och, men,

Underordnade

-          sammanbinder huvudsats och bisats

o   för, om, när, eftersom, som

 

Interjektioner:

-          utrop som bildar en egen mening

o   Oj!, Nej!

-          ej imperativ ex. Hoppa!

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 


Kriterier HT

Kriterier grammatik ht år 8

 

Godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven:

-          känna igen substantiv

-          förstå begreppen singular, plural, genitiv, obestämd och bestämd form

-          känna igen adjektiv

-          komparera

-          känna igen verb

-          temaformerna

-          hur man av temaformerna bildar tidsformerna (tempus)

-          tidsformernas namn

-          känna igen personliga, possessiva och reflexiva pronomen

-          känna till begreppen 1:a, 2:a och 3:e person

-          känna igen prepositioner

-          känna igen räkneord

-          känna igen adverb

 

Väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          begreppen positiv, komparativ och superlativ

-          bilda passiv form av verb på två sätt, samt i olika tempus

-          känna igen indefinita och relativa pronomen

-          känna igen satsadverb

-          skilja mellan adverb och adjektiv

-          känna igen konjunktioner

-          känna igen interjektioner

 

Mycket väl godkänd nivå

 

Efter avslutad kurs kan eleven dessutom:

-          i text upptäcka fel, och med grammatiska begrepp, beskriva felet

-          utifrån grammatiska begrepp, skapa egna meningar

 

 


RSS 2.0