Ordklasser

Grammatik ht år 8

Ordklasser

 

Substantiv:

-         singular, plural

-         genitiv

-          bestämd och obestämd form

 

Verb:

-         Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum

-         Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum

-         

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 

Passiva verb

o   skrevs, blev/var skriven

 

Adjektiv:

-         Beskriver substantiv

-         Böjs efter subjektet

-          Positiv, komparativ, superlativ

 

Pronomen:

-         1:a, 2:a, 3:e person

-          personliga

o   jag, du, han

-         possessiva

o   min, din, hans

-         reflexiva

o   sin, sitt, sina, sig

-         indefinita

o   man, somliga, några, alla

-         relativa

o   som, vars

 

Konjunktioner:

Överordnade

-          sammanbinder huvudsats och huvudsats

o   och, men,

Underordnade

-          sammanbinder huvudsats och bisats

o   för, om, när, eftersom, som

 

Interjektioner:

-          utrop som bildar en egen mening

o   Oj!, Nej!

-          ej imperativ ex. Hoppa!

Grammatik ht år 8

Ordklasser

 

Substantiv:

-         singular, plural

-         genitiv

-          bestämd och obestämd form

 

Verb:

-         Temaformer: infinitiv, imperfekt, supinum

-         Tempus: pluskvamperfekt, imperfekt, perfekt, presens, futurum

-         

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 

Passiva verb

o   skrevs, blev/var skriven

 

Adjektiv:

-         Beskriver substantiv

-         Böjs efter subjektet

-          Positiv, komparativ, superlativ

 

Pronomen:

-         1:a, 2:a, 3:e person

-          personliga

o   jag, du, han

-         possessiva

o   min, din, hans

-         reflexiva

o   sin, sitt, sina, sig

-         indefinita

o   man, somliga, några, alla

-         relativa

o   som, vars

 

Konjunktioner:

Överordnade

-          sammanbinder huvudsats och huvudsats

o   och, men,

Underordnade

-          sammanbinder huvudsats och bisats

o   för, om, när, eftersom, som

 

Interjektioner:

-          utrop som bildar en egen mening

o   Oj!, Nej!

-          ej imperativ ex. Hoppa!

Adverb:

-         Beskriver verb, adjektiv, adverb

-         Oböjliga

-         Svarar på frågorna: när, vart, hur

-         Han gick alltid till skolan.

-         Han gick ut.

-         Bilen kör snabbt.

-          Satsadverb – förändrar meningen.

o   inte, säkert

 

Prepositioner:

-          beskriver läge, testa med ”lådan”

o   på, under, i

o   på lådan, i lådan, under lådan

 

Räkneord:

-          grundtal, ordningstal och romerska siffror

o   tre, tredje

o   I =1             IV=4

o   V=5            VI=6

o   X=10          IX=9

o   L=50           XL=40

o   C=100         LXVII=67

o   D=500        MMVII=2007

o   M=1000

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0