Kriterier bokrecension
Kriterier för bokrecension år 8
Nationella målSkolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera, – utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär, Eleven skall |
Kriterier för bokrecension år 8
Nationella målSkolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera, – utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär, Eleven skall |
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- se och motivera tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva och motivera val av huvudperson.
- beskriva och motivera val av drivande karaktär.
- se vem boken riktar sig till.
- summera boken.
- Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
- Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
- ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
- motivera bokens motiv.
- i summeringen dra en slutsats.
- Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
- använda ett varierande språk.
- Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
- Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- se och motivera tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva och motivera val av huvudperson.
- beskriva och motivera val av drivande karaktär.
- se vem boken riktar sig till.
- summera boken.
- Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
- Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
- ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
- motivera bokens motiv.
- i summeringen dra en slutsats.
- Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
- använda ett varierande språk.
- Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
- Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.