Kriterier bokrecension

Kriterier för bokrecension år 8

Nationella mål

Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera,

– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,

Eleven skall
– kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det,

 

 

 

 

Kriterier för bokrecension år 8

Nationella mål

Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra, uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker, samt stimuleras till att reflektera och värdera,

– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,

Eleven skall
– kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det,

 

 

 

 

 

 


                                                                       

 

Godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. använda både yttre och inre beskrivningar.
  8. se och motivera tema/teman.
  9. beskriva bokens motiv.
  10. beskriva och motivera val av huvudperson.
  11. beskriva och motivera val av drivande karaktär.
  12. se vem boken riktar sig till.
  13. summera boken.
    1. Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
    2. Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
  2. ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
  3. motivera bokens motiv.
  4. i summeringen dra en slutsats.
    1. Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.

 

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
  3. använda ett varierande språk.
    1. Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
    2. Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.

 


                                                                       

 

Godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan

  1. använda rätt tempus.
  2. använda skiljetecken på korrekt sätt.
  3. styckeindela texten.
  4. begränsa återberättandet.
  5. skriva sammanhängande.
  6. ge en personlig uppfattning om boken.
  7. använda både yttre och inre beskrivningar.
  8. se och motivera tema/teman.
  9. beskriva bokens motiv.
  10. beskriva och motivera val av huvudperson.
  11. beskriva och motivera val av drivande karaktär.
  12. se vem boken riktar sig till.
  13. summera boken.
    1. Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling och karaktärer.
    2. Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.

 

Väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. använda både yttre och inre beskrivningar med antydan till reflektion.
  2. ta ställning så att recensenten upplevs som närvarande i berättelsen.
  3. motivera bokens motiv.
  4. i summeringen dra en slutsats.
    1. Med slutsats menar jag en egen reflektion som hör ihop med summeringen.

 

 

Mycket väl godkänd nivå

Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:

  1. skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
  2. skriva träffande med väl valda yttre och inre beskrivningar.
  3. använda ett varierande språk.
    1. Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
    2. Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0