Kriterier Bokrecension
Kriterier för bokrecension år 9 Engelska
Engelska Mål att sträva motSkolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven – utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift, – utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter, – utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper, – utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter, – utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,
|
Godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension visat att hon/han kan
- använda rätt tempus.
- använda skiljetecken på korrekt sätt.
- styckeindela texten.
- begränsa återberättandet.
- skriva sammanhängande.
- ge en personlig uppfattning om boken.
- se tema/teman.
- beskriva bokens motiv.
- beskriva huvudperson.
Med begränsa menar jag att endast kortfattat redogöra för bokens konflikt, handling.
Väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- använda både yttre och inre beskrivningar.
- motivera tema/teman
- motivera bokens motiv.
- motivera val av huvudperson
- summera boken.
Med summera menar jag att i en mening sammanfatta boken.
Mycket väl godkänd nivå
Eleven har i inlämnad bokrecension dessutom visat att hon/han kan:
- skriva på ett reflekterande sätt i hela recensionen.
- använda ett varierande språk.
Med reflekterande menar jag eftertänksamhet – händelser i relation till dina erfarenheter och tankar.
Med varierande språk menar jag olika meningsbyggnader.